Linkbuilding verbetert de ranking van uw website. Hierdoor ontvangt u meer bezoekers en krijgt uw bedrijf een positievere uitstraling. Linkbuilding is al zo oud als het internet bestaat. Toch is het belangrijk om voor de juiste inkomende en uitgaande links te zorgen. Dit komt niet alleen geloofwaardiger over, ook verbetert het direct de zichtbaarheid in zoekmachines.
Tips voor het plaatsen van links
- Plaatst u artikelen op uw eigen website, zorg dan voor interne links. Hierbij wordt de lezer van de ene naar de andere webpagina binnen uw website gestuurd. Dit verhoogt de bezoektijd op uw website.
- Plaats links die onderwerpgerelateerd zijn. Gaat uw artikel over schilderswerkzaamheden, plaats dan een link naar een website of pagina die ook over dit onderwerp gaat. Een link naar een website over damesschoenen is niet relevant en zal door Google ook niet als hoogwaardige link worden beschouwd.
- Plaats uitgaande links naar gezaghebbende websites in uw branche. Ook websites als Wikipedia, YouTube of overheidsinstanties doen het goed. Kies bij deze websites voor dieper liggende pagina’s met gelijkwaardige onderwerpen.
- Werkt u met social media kanalen zoals Facebook, Twitter of Google Plus, neem deze links dan op in uw artikel. Hiermee creëert u meer volgers of ontvangt u meer likes op uw bedrijfspagina.
- Zorg ervoor dat uw artikel gedeeld kan worden vanaf social media. Een deelknop op uw website bij uw artikel maakt het de gebruiker gemakkelijker. Link vanaf social media naar uw artikel toe.
- Plaats in uw artikel een link naar een pdf of andere download. Ook het plaatsen van een video biedt meerwaarde.
Inkomende links beïnvloeden het algoritme van zoekmachines
Het zoekalgoritme van Google werkt grotendeels op backlinks. Dit zijn aanbevelingen van andere websites. Het is daarom belangrijk dat artikelen uitgaande links naar uw website bevatten. Deze artikelen worden over het internet verspreid. Een goede manier is het publiceren van persberichten.
Backlinks die afkomstig zijn van goede kwaliteit domeinen staan hoger in ranking. Backlinks van lage kwaliteit domeinen zorgen juist voor een lagere ranking. Hetzelfde principe geldt voor natuurlijke en onnatuurlijke backlinks. Het is niet aan te raden om zomaar linkpakketten te kopen. De kans is groot dat er inkomende links van lage kwaliteit domeinen bijzitten. Het is beter om links handmatig en verspreid over een aantal dagen tot weken te plaatsen. Zo wordt voorkomen dat linkbuilding onnatuurlijk overkomt.
Het opbouwen van een backlink profiel
Iedere website is voorzien van een backlinkprofiel. De autoriteit van een domein bepaalt de ranking binnen de zoekresultaten. Bij de indexering van een pagina of website wordt er gekeken naar DoFollow links. Dit zijn links die verwijzen naar uw website. De zoekmachine bekijkt de reputatie en kwaliteit van de backlinks. Zo moeten deze relevant zijn en een natuurlijke opbouw hebben.
Kort gezegd wordt er bij backlinks gekeken naar relevantie van de link en de autoriteit van het verwijzende domein.
Keyword backlinks
Keywords of zoekwoorden vormen een belangrijk onderdeel van linkbuilding. Met welk zoekwoord wilt u gevonden worden? Wanneer iemand op zoek is naar een schildersbedrijf, zal deze in de zoekmachine vaak het woord ‘schilder’ of ‘schildersbedrijf’ intypen. Het is belangrijk dat de lezer vindt wat hij zoekt. U moet zorgen dat u op deze zoekwoorden gevonden wordt. Dit kan met behulp van linkbuilding.
U kunt een artikel of persbericht op een website (laten) plaatsen. In dit artikel moeten de belangrijkste zoekwoorden voorkomen. Vervolgens is het belangrijk om gebruik te maken van een anchortekst. Dit is een stukje tekst met een onderliggende link. Nemen wij als voorbeeld het zoekwoord ‘schildersbedrijf’, dan hangt u aan dit woord een link naar uw website. De kans is groot dat de lezer doorklikt en op uw website over uw schildersbedrijf terecht komt.
Google Penguin update 2017
In september 2017 is de nieuwste Google update uitgerold, genaamd Peguin 4.0. De voorlaatste update dateerde alweer van oktober 2014. Penguin 4.0 verwerkt realtime aanpassingen aan websites. Dit heeft in veel gevallen een positieve invloed op de ranking, mits er goede seo-technische aanpassingen zijn doorgevoerd. Het algoritme van Google beoordeelt de kwaliteit van zowel interne links als backlinks. Vooral backlinks van hoge kwaliteit websites worden gewaardeerd. Er vindt, in tegenstelling tot het verleden, een beoordeling op paginaniveau plaats. Dit betekent dat een pagina die niet voldoet aan de Google richtlijnen lager wordt gerankt. Dit is niet van invloed op andere pagina’s van dezelfde website.
Overoptimalisatie heeft een slechte invloed op uw website
Binnen seo optimalisatie hoort u verschillende termen. Overoptimalisatie is hier één van. Dit betekent dat er teveel gebruik wordt gemaakt van inkomende en uitgaande links. Deeplinking is erg belangrijk voor een goed backlinkprofiel. In het beste geval verwijst 70% van de backlinks naar subpagina’s binnen uw website en 30% van de backlinks naar uw homepage. Ook bekijken zoekmachines de aanwezige anchor tekst. Deze moet er niet spammy uit komen te zien. Bovendien moeten hyperlinks relevant zijn. Het percentage commerciële links ligt bij voorkeur een stuk lager dan keyword links.
Het vermijden van lage kwaliteit domeinen
Bij het inkopen van linkpakketten ontstaan er soms backlinks vanuit lage kwaliteit domeinen. Dit moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Wanneer u besluit om een linkpakket te kopen, zorg dan dat de links van autoritaire websites afkomen. Denk hierbij aan Wikipedia, YouTube, Startpagina en dochters en andere dominante websites. Linkfarms en veel blognetwerken zijn erop gericht om zoveel mogelijk uitgaande links te plaatsen. Dit kan door Google afgeschaft worden. Zorg dat uw website niet in verband wordt gebracht met dit soort praktijken.
Leeftijd van de website speelt ook een rol
Oudere websites hebben een uitgebreid backlinkprofiel opgebouwd. Vaak zal blijken of deze voldoet aan de huidige Google richtlijnen. Dit is terug te zien in de ranking. Door updates van Google zelf kan het voorkomen dat een website plots in de zoekresultaten wegzakt. Het is dan belangrijk om de nieuwe seo richtlijnen mee te nemen en aanpassingen door te voeren. Soms is het beter om dit aan een ervaringsdeskundige over te laten. Een nieuwe website heeft nog geen backlinkprofiel opgebouwd. Deze kan dan ook geheel naar de huidige richtlijnen worden ontwikkeld.
Een Google penalty opheffen
Een slecht backlinkprofiel kan voor een penalty zorgen. Dit zorgt dat uw website niet of nauwelijks vindbaar is in de zoekresultaten. In de meeste gevallen zakt uw website tientallen posities voor de meest belangrijke zoekwoorden. Het is belangrijk om deze afstraffing ongedaan te maken. Dit doet u door uw website te optimaliseren volgens de laatste Google richtlijnen. Vervolgens dient u een heroverwegingsverzoek in. Gebruik hiervoor de webmastertool van Google en vraag om heroverweging. Zorg voor een duidelijke beschrijving van het probleem en hoe u deze op gaat lossen. Heeft u gebruik gemaakt van een zoekmachine optimalisatie bedrijf, vermeld dan naam en website van dit bedrijf en beschrijf uw huidige online marketing strategie. Voor Google moet het duidelijk zijn dat u binnen de richtlijnen van Google blijft. Google zal uw aanvraag vervolgens beoordelen. Dit duurt gemiddeld één tot drie weken.