Service, diensten en producten 24 uur op 24 beschikbaar

Eén van de aspecten die de consumtiemaatschappij van vandaag met zich meebrengen, is een 24h op 24 beschikbaarheid in bijna alle sectoren, en dat 7 dagen op 7.

Producten aankopen via webshops en nachtwinkels

Dat geldt bijvoorbeeld voor nachtwinkels, maar ook voor alle websites waar je online aankopen kunt doen, en dat is uiteraard een hele verandering voor de consument. Dat betekent dat je niet meer precies tussen 9h en 18h je aankopen hoeft te plannen, maar dat precies op het moment kunt doen dat het de consument uitkomt.

Inderdaad doen bijna alle sectoren mee in deze 24h op 24 service. Van voeding (je kunt online ingeven in verschillende grote supermarktketen en een dag en uur aankruisen voor afhaling), tot textiel (enige nadeel is dat je niet kunt passen om te kijken hoe het staat, maar meestal kun je direct en kostenloos terugsturen – enige minpunt is dat je dan naar het postkantoor moet, net één van de weinige sectoren die niet 24h op 24 bereikbaar zijn), via bureelbenodigdheden, sportartikelen, videospelen, bouwmaterialen, mazout, dierenvoeders en artikelen, schoenen, noem maar op! Maar ook diensten worden online aangeboden, en dat is een hele vooruitgang.

Diensten en services via internet

Maar ook allerlei diensten : je inschrijven voor een sport- of taalcursus, of het rapporteren van problemen met elektriciteit, water, tv, telefoon, internet, … Vooral dat laatste is belangrijk, want dat zijn nu net producten die je buiten de nine-to-five periode wilt uitvoeren.

Een antwoord op nachtwerk en weekendwerk

Onze maatschappij is nu dus klaar om alle consumenten dezelfde mogelijkheden te bieden om hun aankopen te regelen, ongeacht wanneer zij werken. Het was een logische stap toen een vijftiental jaar geleden nachtwerk en weekendwerk in zowat alle sectoren werd toegelaten. Die mensen moesten niet achter moeten blijven voor hun vrijetijdsbesteding of huishoudelijke taken omdat net zij tijdens het weekend of ’s nachts ‘diensten voor andere mensen’ invulden.

Er mag nog aan worden gesleuteld, aan deze 24h op 24 service. Je kunt meestal dus wel al een aankoop of dienst registreren, maar de levering gebeurt meestal nog niet buiten de uren.

Online oplossen van problemen

Toch zijn er wel ook al bepaalde pannes die niet alleen direct worden geregistreerd, maar ook worden aangepakt. Problemen met gas of elektriciteit is logisch, hier kan namelijk een gevaar in schuilen voor de bevolking, maar ook problemen aan de TV, telefoon of met het internet kunnen ’s nachts worden opgelost. En dat is wel speciaal. Dit is uiteraard van fundamenteel belang voor de firma’s die ’s nachts of in het weekend werken en afhankelijk zijn van deze diensten, maar ook wanneer het voor de ‘fun’ is wordt het probleem aangepakt. Tenminste, bij sommige providers, en dan bij de business formules voor zelfstandigen of voor bedrijven. Daar gaat men zelfs zo ver dat er een maximale tijdspanne van herstelling binnen de 24 uur. In het andere geval, privés dus die niet een formule hebben voor zelfstandigen of bedrijven, kan dat veel langer duren.